Ook voor ggz-behandelingen is zorgbemiddeling door verzekeraars effectief in de strijd tegen wachtlijsten. Dat blijkt uit onderzoek van de NZa. Dankzij de hulp van onze zorgbemiddelaars hoefden veel verzekerden beduidend minder lang te wachten op een behandeling.
97 minder wachtdagen
In 2020 belden 3.119 verzekerden onze zorgbemiddelaars met een ggz-vraag. Van hen vroegen er 953 specifiek naar wachttijdbemiddeling in de ggz. We konden uiteindelijk 668 mensen helpen naar gemiddeld 97 minder wachtdagen.
Betere spreiding
Bij een verwijzing adviseren veel huisartsen over de plek waar iemand hulp kan krijgen. Vaak kent de huisarts niet alle ggz-aanbieders in de regio even goed, waardoor hij geneigd is naar dezelfde instellingen te verwijzen. Dit zorgt vervolgens voor een lange wachtlijst bij deze ggz-organisaties. Terwijl andere instellingen in de regio, die soms ook gecontracteerd zijn, wel of eerder plek hebben.
Zorgbemiddelaars hebben een goed overzicht van de ggz-aanbieders in de regio, hun actuele wachttijden en hun zorg. Zo nemen zij de huisarts werk uit handen.
Krachten gebundeld
We denken dus mee met verzekerden en huisartsen, én we werken samen met regionale zorgaanbieders om de wachttijden in de ggz aan te pakken. Dat doen we bijvoorbeeld in de regio Twente, vanuit een samenwerkingsagenda met de GGD, gemeenten en ggz-instellingen. In de regio Noord zijn we gestart met een online voorzorggroep. Cliënten uit Stadskanaal, die verwezen zijn naar de ggz, krijgen hulp van ervaringsdeskundigen om hun wachttijd zinvol te besteden en goed voorbereid hun behandeling in te gaan.