• Geen winstoogmerk
  • Ruim 1,4 miljoen leden
  • Klantwaardering 8,3*
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
Icon ZoekenZoeken

Wachtlijstbemiddeling

Hoe snel kunt u terecht voor een behandeling of afspraak? Dat noemen we de wachttijd. De wachttijd van uw zorgaanbieder kunt u zelf eenvoudig online bekijken. Eventueel kunt u bij een andere zorgaanbieder sneller terecht. In 2024 wachtten onze klanten gemiddeld 14 weken korter op zorg!

Wij helpen u met wachtlijstbemiddeling

U heeft recht op zorg binnen een redelijke periode én binnen een redelijke afstand van uw woonadres. Over de redelijke wachttijd hebben zorgaanbieders in Nederland afspraken gemaakt. Dit noemen we de treeknorm. Wacht u op zorg in het ziekenhuis, een kliniek of geestelijke gezondheidszorg? En duurt het het te lang? Kijk dan of de wachttijd binnen de landelijke norm valt. Valt uw afspraak buiten de norm? Dan kunnen wij u helpen. Ook kunt u zelf de wachttijden bekijken en zoeken naar een andere zorgaanbieder. Hieronder leest u hier meer over.

Medisch specialistische zorg

Valt uw afspraak buiten de treeknorm? Bekijk in onze Wachttijdenzoeker of u bij een andere zorgaanbieder sneller terecht kunt.

Ga naar de Wachttijdenzoeker

Geestelijke gezondheidszorg

Valt uw afspraak buiten de treeknorm? Neem contact op met onze Zorgadviseurs via het formulier. We helpen u graag verder.

Gecontracteerde zorg

Het heeft voordelen als u naar een gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Er zijn dan afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg en wachttijden. En de rekening gaat altijd direct naar Menzis. U hoeft niet eerst zelf iets te betalen. Gaat u naar een zorgaanbieder zonder contract? Dan heeft dat gevolgen voor de vergoeding.

Een andere zorgaanbieder gevonden?

Heeft u een gecontracteerde zorgaanbieder gevonden waar de wachttijd korter is? Vraag dan eerst de zorgaanbieder of deze wachttijd klopt en of ze nieuwe patiënten aannemen. Neem vervolgens contact op met uw huisarts voor een nieuwe verwijzing. U hoeft dit niet te melden bij ons. Vergeet niet om de oude afspraak te annuleren.

Hulp nodig

Komt u er zelf niet uit of heeft u hulp nodig bij wachtlijstbemiddeling? Wij helpen u graag verder.
Vul hiervoor het formulier in. Wij nemen uiterlijk de eerstvolgende werkdag contact met u op.

Ga naar het formulier

Wachttijdwinst voor onze klanten!

Voor 93% van onze leden lukte het in 2024 om de wachttijd te verkorten, gemiddeld met 97 dagen. Dat is een wachttijdwinst van bijna 14 weken!

Lees meer

Contact met Zorgadvies

Stel uw vraag via het formulier. Onze Zorgadviseurs nemen uiterlijk de eerstvolgende werkdag contact met u op. Het formulier is de snelste manier om antwoord te krijgen op uw vraag.

Wilt u toch liever bellen? Dan stellen we de vragen uit het formulier aan de telefoon. Vervolgens wordt u de eerstvolgende werkdag teruggebeld. U kunt ons op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur bereiken via telefoonnummer 088 222 4042.

Andere vraag

Staat uw vraag er niet tussen? Of heeft u een bemiddelingsvraag over een ander onderwerp of een vraag over vergoedingen, declaraties, betalingen, uw polis, de status van uw machtigingsaanvraag of eigen risico?

Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze collega's helpen u graag verder.