• Geen winstoogmerk
  • Ruim 1,4 miljoen leden
  • Klantwaardering 8,3*
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
Icon ZoekenZoeken

PluhZ zorghulp: 24/7 chatten én steun in de buurt

Heeft u een vraag over uw gezondheid of leefstijl? En vindt u het lastig om de weg te vinden in de zorg? Op de website en in de app van PluhZ kunt u makkelijk en direct terecht voor betrouwbare informatie, persoonlijke hulp of gewoon een luisterend oor.

We hebben onze gezondheid graag zelf in de hand, maar de medische wereld is voor sommigen een doolhof. Dat moest anders, vonden de makers van PluhZ. Zij ontwikkelden een website en app waarmee u makkelijk in contact komt met artsen, medisch specialisten en andere zorgverleners. Hier kunt u al uw zorggerelateerde vragen stellen – 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Als u wilt, kunnen de zorgprofessionals u ook voor een langere periode coachen. PluhZ is er niet alleen online voor u, maar is ook bij u in de buurt actief.

Luisterend oor en coaching

Overigens hoeven de vragen niet alleen medisch te zijn, zegt Robert Weij, directeur en een van de initiatiefnemers van PluhZ. “Mensen komen ook met ‘op weg help’-vragen: wat moet ik doen, waar moet ik zijn? Vaak gericht op leefstijl, daar bieden we allerlei coaching voor. Van afvallen en stoppen met roken tot stressreductie en hulp bij eenzaamheid. Mensen gebruiken onze app voor langdurige coaching, een luisterend oor of even iets helder krijgen. Bijvoorbeeld als je moeder naar het verpleegtehuis moet, maar niet weet wat zij daarvoor moet regelen. Of je hebt een diagnose gekregen en achteraf snap je toch niet helemaal wat dit voor jou inhoudt.”

Digitaal én fysiek

“Het grootste succes van PluhZ zit ‘m in de combinatie van digitaal en fysiek”, zegt Robert. “Alleen chatten, daar geloof ik niet in. Wil iemand een gezondere leefstijl, dan moet die zijn motivatie vinden in zijn eigen omgeving. PluhZ ondersteunt hierbij met kennis en kunde. Daarom organiseren we ook koffiemomenten, wandeltochten en bijeenkomsten in de wijk. Een longarts bijvoorbeeld die in het buurthuis komt vertellen over stoppen met roken. Een avond in je sportschool over beter bewegen. Je moet mensen handvatten geven in hun eigen omgeving, samen met wijkgenoten – dát werkt.”

Spreekuur specialisten in de wijk

Vanuit de gedachte ‘zorg dichtbij’ brengt PluhZ ook het ziekenhuis in de wijk: bewoners krijgen specialistische zorg in hun eigen huisartsenpraktijk. Zoals een consult bij een oogarts of een echo bij een radioloog. Ook kunnen ze er terecht bij een diëtist, fysiotherapeut of leefstijlcoach. Via de app en website kunnen mensen een afspraak boeken voor het spreekuur. Hiervoor krijgen ze een code van hun huisarts. Chatten op PluhZ is heel eenvoudig: u opent de app of gaat naar pluhz.nl en start een gesprek. Een verwijzing van de huisarts of registratie is niet nodig, u kunt zo beginnen. “We willen mensen vooral het gevoel geven dat we er voor hen zijn”, zegt Robert. “Waar kunnen we u mee helpen?”

Wegwijs in zorgland

“Niet iedereen kent de weg in zorgland of heeft mensen om zich heen die hem daarbij helpen”, zegt Robert. “Daarom zijn we gestart met PluhZ, wat staat voor Z(org)hulp – maar dan andersom. Hiermee zijn we vooral actief in wijken waar mensen wat extra hulp kunnen gebruiken.” Robert werkte zelf jarenlang in de zorg, onder meer als hoofd van de afdelingen radiologie, interne geneeskunde, cardiologie en longgeneeskunde van Medisch Centrum Haaglanden. Hier ontstond al het idee om mensen iets aan te bieden waarmee ze 24/7 vragen kunnen stellen over hun gezondheid en zorg. Robert: “Wanneer heb je juist vragen? Als je ’s avonds op de bank zit met alle folders over je ziekte. Of als je ’s nachts ligt te piekeren over je aanstaande operatie. Op zo’n moment wil je het liefst meteen je ei kwijt of advies vragen aan een professional. Niet dat je ’s nachts à la minute antwoord krijgt op je vraag, maar wel binnen een paar uur.”

Ook bij u in de wijk?

PluhZ wordt financieel ondersteund door Menzis. Het project startte drie jaar geleden in Den Haag en is inmiddels een landelijk succes. Op PluhZ.nl ziet u in welke wijken PluhZ actief is. Of vraag ernaar bij uw huisarts.

“Prettig dat ik alles kan terugkoppelen.”

“Een maand of drie geleden ben ik gestart met PluhZ. Ik zat al een tijd thuis zonder werk en zonder daginvulling. Doelloos. Daardoor zorgde ik niet goed voor mijzelf. De praktijkondersteuner van mijn huisarts kwam toen met PluhZ. Op de website zag ik dat ze online ondersteuning bieden als je met je leefstijl aan de slag wilt. Ik dacht ‘niet geschoten, altijd mis’ en heb me aangemeld. Sindsdien ben ik met Marius in contact. Hij reageerde goed op mijn verhaal en mijn vragen, heel begripvol. Ik chat wekelijks met hem. Ik log dan op de afgesproken tijd in, start een chat en Marius haakt meteen aan.”

“We bespreken altijd hoe mijn week is verlopen. Dat motiveert mij, want ik wil met een goed verhaal komen. Ik wil Marius laten zien dat ik aan de slag ben gegaan met de doelen die ik heb gesteld. Hij bespreekt dat met me en geeft me tips. Ik had bijvoorbeeld mijn dag- en nachtritme omgegooid. Marius gaf me de tip een agenda bij te houden. Niet alleen om mijn taken af te kaderen, maar ook om te noteren hoe laat ik in en uit bed ging. En voor ’s ochtends de tip om niet terug in bed te kruipen als ik naar het toilet moet, maar gelijk m’n ontbijt klaar te maken. Dat gaat met horten en stoten, maar ik vind het prettig om dit steeds terug te koppelen. Als ik Marius vertel wat er allemaal niet is gelukt in een week, dan vraagt hij wat wél lukte. ‘Hartstikke goed van je, blijf dat vooral doen!’, zegt hij dan. Het doet goed als een eigenlijk totaal onbekende trots op me is.”

“Ik heb al veel bereikt. Ik beweeg meer, eet beter en heb meer ritme in mijn dag. Op tijd slapen is nog steeds lastig, maar ik heb inmiddels een baan, dus ik heb er vertrouwen in dat dat ook wel beter zal worden. Ik heb steeds mijn eigen doelen gesteld, Marius heeft me nooit iets opgelegd. Het is vooral prettig dat ik alles met hem kan terugkoppelen. Hij herinnert me steeds aan mijn eigen mantra: ‘Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.’ Voor mij is dat: als ik wil veranderen, moet ik de dingen anders doen. Doordat Marius me hieraan herinnert, kom ik ook echt in actie.”

Astrid Bakker (40)
deelnemer PluhZ