Definitief zorginkoopbeleid 2017
Publicatiedatum 1 juli 2016
In vervolg op de publicatie van de kaders inkoopbeleid op 1 april, vindt u hieronder het definitieve inkoopbeleid hulpmiddelen 2017.
Aanpassingen ten opzichte van het document van 1 april betreffen met name
- tekstuele verbeteringen
- verduidelijking in paragraaf 1.2 (toevoeging voorbeeld optometrist)
- verwijdering in paragraaf 1.3 onder orthopedische schoenen (het geprotocolleerd komen tot een schoenoplossing en het opnieuw vaststellen kwaliteitseisen vinden geen doorgang in het inkoopbeleid 2017)
- update in paragraaf 1.3 onder afvoerende incontinentiematerialen (het voornemen is definitief en de afrekenmethodiek wordt clusterprijzen)
Dit definitieve document (versie 1 juli 2016) vormt de basis voor de contractering 2017. Graag gaan wij met u de samenwerking aan!
Onafhankelijke geschilleninstantie Zorgcontractering
Individuele zorgverleners, zorgorganisaties en zorgverzekeraars met een conflict of meningsverschil rond zorgcontractering kunnen terecht bij de Onafhankelijke Geschilleninstantie voor Geschillenoplossing en –beslechting Zorgcontractering. Dat is veelal sneller, gemakkelijker en goedkoper dan de rechter inschakelen. Ze kunnen terecht bij de Geschilleninstantie met precontractuele en contractuele geschillen. De geschilleninstantie start met geschillen over de contractering van zorg in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en aanvullend gecontracteerde zorg.
Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering van zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) aan de geschilleninstantie worden voorgelegd. Meer informatie over de verschillende vormen van beslechting van geschillen (mediation, bindend advies en arbitrage) en de kosten staat vermeld op site van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI). Het NAI voert alle procedures voor mediation, bindend advies en arbitrage, uit in het kader van de Onafhankelijke Geschilleninstantie Zorgcontractering.