Digitale zorg: wat is het en wat willen we ermee bereiken?
Digitale zorg omvat alle digitale mogelijkheden die ingezet kunnen worden om passende en doelmatige zorg te leveren en te ontvangen. Digitale zorg kan betrekking hebben op diverse aspecten zoals de zorg aan verzekerden, de organisatie van de zorg en het (logistiek) faciliteren van de verzekerde en bij het vastleggen en registreren van data.
Onze klanten kunnen door digitalisering van zorg over meer informatie beschikken. Hierdoor neemt de mogelijkheden voor eigen regie toe en kunnen, samen met de zorgprofessional, geïnformeerde en onderbouwde keuzes in het behandelproces worden gemaakt. Ook de voorkeur om meer tijds- en plaatsonafhankelijk zorg te kunnen ontvangen behoort door het digitaliseren van de zorg tot de mogelijkheden.
Toekomstbestendig
We verwachten van zorgaanbieders die wij contracteren dat digitale zorg een vanzelfsprekendheid wordt en dat we samen verschuiven naar een digital first mindset. De benodigde ‘digitale transformatie’ gaat niet zozeer over het implementeren van een tool, maar meer over het anders organiseren en inrichten van de zorg: de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment.
We juichen het gebruik van digitale zorg toe wanneer dit bijdraagt aan toekomstbestendige zorg met de patiënt en inwoner in een regierol. Onder toekomstbestendige zorg scharen wij zorg die betaalbaar, beschikbaar, toegankelijk en waardegericht is.