De vraag naar zorg stijgt sneller dan het aanbod van zorg. Huisartsen en zorgverleners ervaren een toenemende werkdruk en patiënten moeten soms langer wachten op zorg of kunnen moeilijker een nieuwe huisarts vinden. Ook bij Huisartsenpraktijk Mariahoeve in Den Haag merkten ze dat de werkdruk toenam. Daarom gooiden ze in de zomer van 2022 het roer om. Sindsdien neemt niet langer de doktersassistent de telefoon op, maar de huisarts of de verpleegkundig specialist. Nu, een jaar later, is het nog steeds een succes: patiënten zijn tevreden en de zorgverleners ervaren meer werkplezier.
Minder werkdruk en meer tijd voor de patiënt
De vernieuwde werkwijze heeft verschillende voordelen. De patiënt die belt krijgt direct antwoord op zijn zorgvraag en er is meer ruimte voor patiënten die fysieke zorg nodig hebben op het spreekuur. Daarnaast zijn de huisarts en doktersassistent minder tijd kwijt aan onderling overleg en heeft de doktersassistent meer tijd voor het eigen spreekuur, het doen van bloedafnames en grotere administratieve taken.
“Sinds wij zelf de triage doen, komen alleen afspraken die echt nodig zijn op het spreekuur en zijn patiënten blij dat ze direct worden geholpen. De spreekuren zijn beter voorbereid en we gaan allemaal met een goed gevoel naar huis.” – Thecla, huisarts bij Arts en Zorg
“Ik ben erg enthousiast over deze werkwijze. Huisartsen plannen patiënten in op ons spreekuur zodat wij ze kort kunnen beoordelen. Hierdoor doe ik meer medische verrichtingen en dat vind ik erg leerzaam. Ook zijn de lijntjes korter. Hierdoor voelen we ons als team meer verbonden en is de samenwerking veel beter.” – Esther, doktersassistent bij Arts en Zorg
Zorgvernieuwing en innovatie
Dankzij de financieringsafspraak tussen Arts en Zorg en Menzis zijn nieuwe werkwijzen zoals bij huisartsenpraktijk Mariahoeve mogelijk. Sinds 2017 werken Arts en Zorg en Menzis met een all-in tarief (populatiebekostiging) in combinatie met een shared savings/losses afspraak op de totale zorgkosten.
Mirthe Smolenaers, accountmanager bij Arts en Zorg: “Dankzij deze afspraak bestaat veel ruimte om te experimenteren en te werken aan een toekomstbestendige huisartsenpraktijk. Het anders inrichten van de praktijkvoering, zoals praktijk Mariahoeve heeft gedaan, zorgt voor tevreden patiënten en minder werkdruk. Heel belangrijk in tijden van een groeiend tekort aan medewerkers.”
Deze manier van financieren draagt bij aan het toekomstbestendig organiseren van zorg. Netteke Ludwig, regiomanager bij Menzis: “Inmiddels leert ervaring namelijk dat deze manier van financieren niet leidt tot hogere zorgkosten, terwijl tegelijkertijd wel resultaten worden behaald op het gebied van patiëntgerichte zorg, innovatie en vernieuwing in de praktijkvoering”.