Zorgverzekeraars die vroeger ziekenfondsen waren, investeerden de afgelopen twintig jaar ongeveer 300 miljoen euro aan zorgvernieuwende projecten. Dit bedrag is afkomstig uit de toenmalige reserves van de vrijwillige ziekenfondsen.
Vandaag publiceert Zorgverzekeraars Nederland de afsluitende rapportage Lijnen naar de Toekomst . Hierin komen achttien aansprekende voorbeelden aan bod van investeringen in projecten die in de loop der jaren zijn gedaan door de betrokken zorgverzekeraars. Dit zijn CZ, Menzis, De Friesland, Eno, VGZ, Zorg en Zekerheid en Zilveren Kruis. De voorbeelden geven een mooi beeld van de inzet op het gebied van preventie, shared decision making, eigen regie, ketenzorg, en samenwerking van zorg en sociaal domein. In totaal zijn er in twintig jaar zo’n 6200 projecten met de voormalige ziekenfondsreserves en het rendement daarop (nog eens ongeveer 100 miljoen euro) ge(co)financierd. Daar zitten (lokale) projecten bij waarin 1000 euro is geïnvesteerd, maar ook projecten met bijdragen die boven de 1 miljoen euro uitkomen. Ze hebben grote waarde gehad voor innovatie in de zorg. Ook nu investeren zorgverzekeraars nog steeds in vernieuwingen in de zorg, uit eigen middelen of via innovatiestichtingen.
Ook Menzis heeft een groot aantal innovatieve projecten gestart dat een bijdrage levert aan betere zorg en de gezondheid van mensen. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met Special Heroes Nederland, een stichting die zich inzet om een gezonde en actieve leefstijl te stimuleren bij mensen met een beperking. Dit wordt gedaan door een zo groot en breed mogelijk aanbod in sport, cultuur, (vrijwilligers)werk en gezondheid te creëren, zodat de mogelijkheden ook echt beschikbaar zijn voor deze doelgroep. De Verkiezing van de Sportiefste Speciaal Onderwijsschool van Nederland is een van de initiatieven van Special Heroes. Erna Mannen, directeur Special Heroes: “We hebben met onze stichting echt meters gemaakt om kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking te stimuleren en te faciliteren om meer te bewegen en gezonder te eten, juist voor deze kwetsbare doelgroep van groot belang! De samenwerking met Menzis stelde ons in staat om te kunnen bouwen aan een stevig fundament voor onze stichting.”
"Het partnership met Menzis levert ons waardevolle samenwerkingen op."
Een ander voorbeeld, niet opgenomen in de rapportage, is de samenwerking tussen Menzis en de Bas van de Goor Foundation die de Nationale Diabetes Challenge heeft ontwikkeld. Bas van de Goor, oprichter van de Foundation: “Het partnership met Menzis levert ons waardevolle samenwerkingen op met gemeenten en provincies en biedt een mooi communicatieplatform om onze activiteiten bij een grote groep mensen onder de aandacht te krijgen”. Een voorbeeld hiervan is het event Half uurtje door je buurtje dat ieder jaar op Wereld Diabetes Dag plaatsvindt. Menzis brengt dit actief onder de aandacht van haar verzekerden en stimuleert hen op een laagdrempelige manier te bewegen.
René Groot Koerkamp, manager bestuurszaken en strategie bij Menzis: “Met de projecten van de afgelopen 20 jaar is een constructieve bijdrage geleverd aan betere zorg en hebben innovaties een kans gekregen. Een waardevol en leerzaam traject, met de resultaten en de leerpunten kunnen wij door om onze missie om ieder mens leefkrachtiger te maken in de praktijk te brengen.”