Eind augustus 2021 heeft Stepwork Transgenderzorg de zorgverzekeraars geïnformeerd over haar financiële problemen, nadat ze dat eerder bij de NZa had gedaan. Een aantal patiënten heeft zich met vragen en klachten over de kwaliteit van de zorg bij de afdeling zorgbemiddeling gemeld. Deze signalen zijn ook gedeeld met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Afgelopen drie weken is veelvuldig overleg geweest tussen verschillende zorgverzekeraars en Stepwork om inzicht te krijgen in de financiële problematiek, het aantal mensen in behandeling, het aantal behandelaren en de continuïteit van de zorg. Dat inzicht is helaas onvoldoende verstrekt.
Continuïteit van zorg
De zorgverzekeraars hebben afgelopen periode daarom ook nauw overleg gevoerd met de Nederlandse Zorgautoriteit, patiëntenorganisatie Transvisie, de Kwartiermaker Transgenderzorg en het Ministerie van VWS over de te nemen stappen bij een mogelijk faillissement. Hiervoor is door de zorgverzekeraars een actieplan opgesteld. Nu de instelling failliet is verklaard, zullen de zorgverzekeraars dit plan in samenspraak met de curator verder uitwerken en alles in het werk stellen om continuïteit van zorg voor de betrokken verzekerden goed te organiseren.
Mensen die al in behandeling zijn bij Stepwork of op de wachtlijst staan worden zo snel mogelijk via de curator geïnformeerd. Het advies voor mensen op de wachtlijst of in behandeling bij Stepwork is om bericht van Stepwork af te wachten, voordat je zelf actie onderneemt.
Vragen?
Verzekerden van Menzis die vragen hebben kunnen altijd contact opnemen met de afdeling Zorgadvies via 088 - 222 40 42. Transvisie is bereikbaar voor steun, advies en een luisterend oor (op 085 - 130 38 46).