Eind juni riep het digiteam van Menzis zorgaanbieders op zich aan te melden voor een pilot met een warmtecamera in samenwerking met het Enschedese FEVR Detection. Ontmoetingsplek Inloop aan de Aa in Almelo is de eerste partij die 12 augustus start om snel koorts te detecteren bij bezoekers.
Bij de ingang komt de warmtecamera en is direct te zien of iemand met verhoging binnenkomt. Samen met Inloop aan de Aa en FEVR Detection zullen we na enkele maanden de pilot evalueren en delen we de resultaten.
Aanleiding voor Inloop aan de Aa om zich voor deze pilot aan te melden is de veelvoud van bezoek. De inloop deelt het gebouw met de Speelgoedbank, de Kleedhoek en SchuldHulpMaatje. Dus komen er ook veel bezoekers niet specifiek voor het inlooppunt. Door koorts al bij de deur te detecteren, verkleint De inloop de kans dat er binnen hun gebouw besmettingen optreden en blijft deze toegankelijk voor de buurtbewoners.
Voorkomen van eenzaamheid
Sinds enige tijd zijn er weer volop activiteiten bij Inloop aan de Aa, al ligt ook hier sterk de nadruk op de RIVM-richtlijnen rondom het coronavirus. De warmtecamera past in dat plaatje, meent Thuisteam Twente-bestuurder Gert Mensink. „Met elkaar moeten we zoeken naar verantwoorde mogelijkheden om mensen elkaar te laten ontmoeten en aan activiteiten mee te laten doen. Dat is belangrijk, want in de afgelopen maanden hebben we ook gezien wat eenzaamheid met mensen doet.”
Privacy gewaarborgd
Volgens het Thuisteam Twente is de temperatuurmeting via de camerabeelden snel en contactloos. Bovendien wordt er rekening gehouden met de privacyregels. Dat wil zeggen dat de camerabeelden niet opgeslagen worden.
Rol Menzis Zorgkantoor en digiteam
Je ziet met deze samenwerking dat we als Zorgkantoor steeds meer een verbindende en faciliterende rol hebben, partijen maken zelf met elkaar de afspraken. We vinden het belangrijk om buiten naar binnen te halen en de mooie en goede initiatieven bij zorgaanbieders onder de aandacht te brengen. We willen hiermee kennis en nieuwe mogelijkheden met elkaar delen en zo de langdurige zorg ook met de buitenwereld te verbinden. Een ander mooi voorbeeld op dit gebied is de ontwikkeling van de mantelzorg app. Door niet in kaders maar in dienstverlening te denken, kunnen we meer betekenen voor de klant, nu en in de toekomst.