Met je klacht naar de huisarts, die dan doorverwijst naar het ziekenhuis terwijl dat achteraf niet nodig blijkt. Daar wordt de patiënt niet blij van, en de arts zelf ook niet. De app Prisma helpt huisartsen om minder vaak (tot 30% minder) onnodig door te verwijzen.
Via Prisma wordt de patiënt zo goed mogelijk geholpen en reist hij niet voor niets van arts naar arts. Daarnaast geldt er voor huisartsenbezoek geen eigen risico, maar voor ziekenhuisbezoek wel. De app stelt de huisarts in staat zo gericht mogelijk te helpen. In een beveiligde omgeving krijgt hij advies over casuïstiek door ziekenhuisspecialisten. “Zo wordt sneller bepaald of patiënten direct geholpen kunnen worden, of dat zij voor hun klacht echt bij het ziekenhuis moeten aankloppen. Zo wordt circa 30% van de onnodige doorverwijzingen voorkomen. Als patiënten wel doorverwezen moeten worden, kan dat dankzij de app ook een stuk gerichter”, aldus Paul Koning, orthopeed en oprichter van Prisma.
Prisma is anderhalf jaar geleden gestart, heeft een succesvolle pilotfase doorlopen en beslaat inmiddels 20 specialismen. 140 specialisten leveren in multidisciplinaire teams input op casussen die inmiddels 800 deelnemende huisartsen aandragen. Prisma is onderdeel van Siilo, de grootste veilige messenger service voor de zorg in Europa.
Netflix-model in de zorg
Menzis is met Prisma een 3-jarig partnerschap aangegaan, zodat Prisma verder ontwikkeld kan worden en meer huisartsen en medisch specialisten zich kunnen aansluiten. Zo kunnen meer patiënten direct door hun huisarts geholpen worden. Uniek aan de afspraak is de bijzondere financieringsvorm: huisartsen nemen de app af als een soort abonnement. “We zijn zo, zeg maar, het Netflix-model in de zorg”, licht Paul Koning toe. “Dat klinkt Nederlanders inmiddels bekend in de oren, maar binnen het zorgdomein is dat redelijk uniek: daar zijn we gewend om af te rekenen per behandeling. Menzis en Prisma zetten zo echt een enorme stap naar voren richting een eenvoudigere manier om huisartsenzorg te organiseren.” Menzis vergoedt dit abonnement vervolgens volledig aan de huisarts, waardoor het inzetten van dit middel wordt gestimuleerd.
Patiënten gerichter geholpen
Huisartsen zijn ervoor opgeleid om klachten te herkennen, te onderzoeken en wanneer er nader specialistisch onderzoek nodig is, door te verwijzen. “Maar soms weet de huisarts iets niet zeker”, aldus Paul. “Er wordt dan doorverwezen, terwijl kort sparren met een specialist vóóraf had kunnen uitmaken dat doorverwijzing niet nodig is. Dat voorkomt dus voor de patiënt veel gedoe. Bovendien doet een huisartsenbezoek géén aanslag op het eigen risico van verzekerden, en een consult van een specialist wel.”
Doorbraak in netwerkgeneeskunde
Bart Timmers, huisarts in Doetinchem bij Groepspraktijk Huisartsen Bergh, heeft Prisma de afgelopen maanden bijna dagelijks gebruikt. “Dat beviel erg goed”, aldus Timmers. “Met de app denkt een grote groep artsen vanuit verschillende specialismen mee in patiëntcasussen. Prisma is daarmee een innovatie die netwerkgeneeskunde (een community waar medici kennis en kunde met elkaar delen) op grote schaal in Nederland mogelijk kan maken. Daar kijk ik naar uit. Want de zorg wordt er voor de patiënten beter en laagdrempeliger van. Bovendien scheelt het in de kosten voor de patiënt.”
Tot 30% minder onnodige verwijzingen
Henk Schers, huisarts van Zorggroep Stielo in Lent en onderzoeker aan het Radboudumc, werkte al eerder mee aan de pilot van Prisma en onderzoekt de waarde ervan. “In Lent werd aanvankelijk bijna de helft van de voorgenomen verwijzingen naar orthopedie niet doorgezet na bespreking in de multidisciplinaire app-groep. We onderzoeken nu of dat ook na 3 tot 6 maanden nog steeds het geval is. We verwachten uiteindelijk dat de inzet van Prisma in deze groep kan leiden tot 20 à 30% minder onnodige verwijzingen. Huisartsen en patiënten waren in elk geval erg tevreden. Met laagdrempelig virtueel overleg tussen huisarts en een team van medisch specialisten kunnen patiënten soms beter worden geholpen dan met de verwijzing naar één specialist.”
Durf te vragen
Ook Hugo Hardeman, huisarts in Andelst Herveld, ziet de potentie van de app en de netwerkgeneeskunde die dit mogelijk maakt. “De meerwaarde van Prisma valt of staat bij de artsen die bijdragen aan de casussen. Een goed gestelde vraag leidt tot een beter antwoord en is ook weer nuttig voor andere deelnemende huisartsen. Daarom is het belangrijk om het netwerk van gebruikers uit te breiden. Je leert van je eigen vragen maar ook van de vragen van andere huisartsen. Durf te vragen! Zo ontwikkel je je kennis en behoud je de regie, samen met de patiënt. Door de bijdragen van de community ontstaat een zelflerend netwerk.”
Betere zorg, lagere zorgkosten
Menzis is blij met het partnerschap met Prisma. Thomas Winter, projectmanager bij Menzis: “Om de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar te houden zijn grote veranderingen in het zorglandschap nodig. Prisma is een innovatie die helpt om deze verandering mogelijk te maken. De huisarts kent van alle zorgverleners de patiënt vaak het beste, en kan zijn kennis nu vermenigvuldigen met die van specialisten op afstand. Minder onnodige doorverwijzingen betekent ook minder kosten voor de patiënt, minder onnodig gereis en uiteraard lagere zorgkosten. Dit helpt op termijn de zorgpremie zo betaalbaar mogelijk te houden. Hier zijn ook ziekenhuizen bij gebaat, die de komende tijd veel uitdagingen hebben in het opschalen van de zorg in verband met het coronavirus. In tijden van wachtlijsten en beperkte capaciteit in de zorg is het belangrijk om met elkaar kritisch te blijven kijken naar waar het beter kan.”