Stel: je bent depressief of hebt een angststoornis en staat onder behandeling, maar loopt tussen 2 sessies in tegen jezelf aan. Vroeger moest je je ervaring bewaren tot de volgende sessie. Dankzij iPractice, een innovatievere vorm van psychologische ondersteuning, kun je nu dezelfde dag nog met je behandelend psycholoog spreken.
iPractice brengt het hele traject tussen huisartsverwijzing, intake en behandeling samen onder de vleugel van 1 partij. Digitaal als dat kan, en fysiek als dat nodig is. Zorgverzekeraars Menzis en VGZ zijn overtuigd van dit concept en sluiten nu een contract. Bovendien: deze werkwijze houdt psychologische hulp ook tijdens de coronacrisis binnen handbereik.
Comfortabel thuis
“Ik hoef niet te wachten tot de volgende afspraak. Dat is ook een voordeel van online therapie. Al na 1 maand voelde ik mij een stuk beter.” Het zijn de woorden van Mickey van Dijk (67), cliënt bij iPractice. Haar therapie verloopt deels digitaal en deels traditioneel. De gezondheidszorgpsycholoog ‘ontmoet’ ze nu tweewekelijks op de iPad.
“Het is ontzettend comfortabel. Ik kan lekker thuisblijven; er nog een tweede kopje koffie bij nemen. De gesprekken zijn hetzelfde als wanneer we tegenover elkaar aan tafel zitten. Ik merk geen verschil.”
Psychische hulp tijdens corona
“Het lukt ons om cliënten psychologische zorg te blijven bieden tijdens deze periode”, legt initiatiefnemer en GZ-psycholoog Gijs Coppens uit. “Wij kunnen zorgen voor continuïteit van zorg, omdat we het fysieke deel van een behandeling makkelijk digitaal kunnen organiseren. Dat stelt ons ook in staat om na de coronacrisis sneller op te schalen en meer cliënten te helpen.”
“In de reguliere geestelijke gezondheidszorg (GGZ) kan dit niet zomaar. Wij hebben geen wachttijden. Minstens zo belangrijk: door dagelijkse interactiemogelijkheid hoeven cliënten hun problemen niet te stapelen. We zijn dus overal en altijd bereikbaar.”
Aanpak is uniek
In de traditionele behandeltrajecten lopen er diverse losse processen. Iemand meldt zich met psychische problemen bij de huisarts en - na doorverwijzing - zijn er steeds periodieke afspraken en trajecten met de GZ-psycholoog en andere zorgverleners. Elke stap in dat traject kent zijn eigen afspraken, eigen software en daardoor eigen administratieve handelingen. Dat komt de efficiëntie niet ten goede en legt onnodig veel administratieve druk bij de GZ-psycholoog.
Arnoud van der Geijs, productexpert GGZ van Menzis: “iPractice brengt deze losse afspraken en administratie onder 1 dak, maar zorgt er bovendien voor dat cliënten dagelijks kunnen inchecken via een interface. Dat is uniek. De capaciteit van de GZ-psychologen is zo aanzienlijk uitgebreid: door technologisch slim handelen kan iPractice 40% meer cliënten behandelen dan in het reguliere stelsel. Dat is belangrijk. Niet alleen ten tijde van corona, maar ook in het licht van de wachtlijsten in de GGZ-sector.”
Intensieve behandelrelatie
Het is niet zo dat er bij iPractice geen fysieke behandelcontacten mogelijk zijn. Er is een behandellocatie in Amsterdam en er wordt gekeken of er - verspreid door het land - meer fysieke behandellocaties komen. “1 op de 4 cliënten behandelen we echter al 100% online”, aldus Gijs Coppens.
Een argument dat wel eens tegen digitale consulten wordt gegeven, is dat het tot een minder intensieve behandelrelatie zou leiden. “Maar het omgekeerde is het geval. Door de dagelijkse interactie met je behandelaar is juist een intense behandelrelatie mogelijk. Na de intakeprocedure werk je met een vast team van behandelaars die op elk moment van de dag bereikbaar zijn.”
Bereikbaar voor grotere groep
Ook bij Coöperatie VGZ zijn ze enthousiast over iPractice. Marloes van Dongen, die bij VGZ verantwoordelijk is voor de zorginkoop GGZ: “Een aanpak waarbij de klant veel meer zelf aan het stuur zit en behandeld kan worden als hij daaraan behoefte heeft, is tenslotte de zorg van de toekomst.”
iPractice heeft inmiddels ruim 350 behandelingen afgerond. Nu iPractice door 2 grote zorgverzekeraars is gecontracteerd, hopen ze snel meer cliënten over het hele land in behandeling te kunnen nemen. Cliënt Mickey van Dijk vindt dat verstandig: "Het zou heel mooi zijn als iPractice voor een grotere groep bereikbaar wordt.”