In verschillende regio’s in Nederland, maar ook in Twente bestaat een tekort aan huisartsen. Met name in Enschede hebben (nieuwe) inwoners moeite om een huisarts te vinden.
Huisartsen stellen hun pensioen uit omdat er geen opvolging is, en de steeds toenemende werkdruk valt velen zwaar. Aan het aantal huisartsen in Nederland ligt het niet, maar het blijkt moeilijk om de huisartsen naar Twente te krijgen. Huisartsen Prenger, Timmers, Meijer en Van Baasbank, Roset en Menzis zijn samen aan de slag gegaan om te kijken naar oplossingen. Het online spreekuur ArtsOnline biedt uitkomst.
Bekijk ook het item over ArtsOnline bij RTV Oost.
Huisartsen kunnen vanaf elke gewenste locatie patiënten voorzien van huisartsenzorg. Daarnaast biedt het platform een marktplaats voor huisartsen die spreekuren online willen laten waarnemen. Patiënten hebben hierdoor thuis toch persoonlijk contact met een huisarts. Huisartsen met een drukke huisartsenpraktijk worden ontlast in de werkdruk. De pilot voor dit project is inmiddels gestart. Er doen 14 huisartsen aan mee, verdeelt over 5 praktijken. De pilot loopt door tot na de zomer. Maar nu al hebben zich bij Roset in Hengelo artsen gemeld, die geïnteresseerd zijn in deze pilot en het vervolg.
Hoe werkt het?
Patiënten kunnen zich online inschrijven voor het spreekuur. Ze vullen een korte digitale vragenlijst in en worden vervolgens geplaatst in een klantvriendelijke virtuele wachtkamer. In de wachtkamer zien ze het aantal wachtenden voor hen. De huisarts ontvangt voorafgaand aan het consult de digitale vragenlijst van de patiënt en ziet wat de hulpvraag is. Patiënten kunnen vervolgens in gesprek gaan met de huisarts. Dat kan via een live chat of via een video- of telefoonverbinding. Na afloop is het chatverslag van het gesprek voor zowel patiënt als huisarts beschikbaar. De huisarts kan het dan opnemen in zijn eigen informatiesysteem. Huisartsen kunnen hun patiënten ook de mogelijkheid bieden om het videogesprek te downloaden om het later terug te kunnen kijken.
"Werken met ArtsOnline maakt me blij. Het is robuust en biedt praktijkgerichte functionaliteit in een aantrekkelijk design", vindt Bart Timmers. Hij wordt in ons land gezien als een autoriteit op het gebied van eHealth en huisartsenzorg.
Huisarts Prenger in Delden is ook enthousiast over ArtsOnline. "Het is dé manier om het spreekuur bij de mensen thuis te brengen. Het scheelt enorm veel reistijd, maar het werkt ook laagdrempelig voor patiënten om een arts te raadplegen." Eerder was Bé Prenger betrokken bij een project in Dedemsvaart om mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. "We hebben juist ook ouderen geleerd om met een iPad om te gaan. Voor hun sociale contacten, veiligheid en ook voor medische zaken. Ze waren allemaal enthousiast en wilden na afloop van het iAge-project allemaal hun iPad houden. Op één na, die wilde de nieuwste versie van de iPad", lacht de huisarts.
Gemak, kwaliteit en veilig
Carin Pipers, productmanager van ArtsOnline: "Ons uitgangspunt bij het creëren van deze online-oplossing was gemak, kwaliteit en veiligheid. De huisarts moet echt worden ontzorgd en voordeel van het instrument ervaren. De kwaliteit van het beeldbellen of de chat moet goed zijn, je wilt niet dat tijdens het consult de verbinding ineens wegvalt. En patiënt en huisarts moeten zich veilig voelen. Tijdens zo’n consult wordt persoonlijke informatie gedeeld en soms ondersteund met beeldmateriaal. Patiënt en huisarts moet er voor 100% op kunnen vertrouwen dat dit op de juiste manier wordt verwerkt en hun privacy moet gewaarborgd zijn."
Andere organisatie van zorg
Eric Veldboer, Accountmanager inkoop huisartsenzorg van Menzis, steunt dit initiatief. "De huisartsenproblematiek in Twente vraagt om anders denken. Digitalisering biedt veel nieuwe mogelijkheden en samen met de huisartsen verkennen we graag deze mogelijkheden. Gezamenlijk doen we onze uiterste best om inwoners in Twente te blijven voorzien van kwalitatief goede huisartsenzorg", zegt Veldboer.
ArtsOnline is niet ontwikkeld als antwoord op de coronacrisis waar de samenleving nu mee te kampen heeft. "ArtsOnline biedt daarentegen een antwoord op tal van uitdagingen waar we de huisartsenzorg zich voor gesteld ziet, zoals krimp. Het is een platform waar patiënten, huisartsen en waarnemers samenkomen. Door de coronacrisis worden digitale ontwikkelingen enorm versneld. Kijk naar de manier waarop nu het onderwijs wordt vormgegeven. Onderwijs op afstand. Je ziet dat dit vrij gemakkelijk wordt geaccepteerd door alle betrokken partijen. Dat verwachten we met ArtsOnline ook. Als de technische mogelijkheden er zijn, moet je ze gebruiken", aldus Wyco de Vries, directeur van Roset.