Hoe kunnen patiënten met klachten aan spieren en gewrichten sneller de juiste zorg krijgen? De wachttijden voor een behandeling bij een orthopeed in het ziekenhuis zijn soms lang. Een proef met een app bij 2 Nijmeegse gezondheidscentra van ongeveer 20 huisartsen laat zien dat het anders kan.
Uit de proef bij Academische Zorggroep Stielo onder 100 patiënten die specifieke klachten hebben aan spieren en gewrichten, blijkt dat doorverwijzing naar het ziekenhuis niet altijd nodig is. In de proef maakten huisartsen gebruik van een speciale app.
Via de app kan de huisarts contact opnemen met een orthopeed of andere specialist in het ziekenhuis om een klacht voor te leggen. Via een beveiligde omgeving stuurt de huisarts gegevens door, die de orthopeed kan beoordelen. Binnen 24 uur ontvangt de huisarts een advies waarbij wordt aangegeven of verwijzing naar het ziekenhuis wel of niet nodig is. Als verwijzing niet nodig is, kan de orthopeed adviseren over een mogelijke behandeling of vervolgzorg voor de patiënt.
Patiënten krijgen dus sneller de juiste zorg. Een van de patiënten die meedeed aan de proef: “Vooraf kregen we goede informatie van de huisarts over de procedure. Fijn dat mijn huisarts, die er weinig ervaring mee had, zo ondersteund kon worden en wij op de goede plek kwamen voor behandeling.”
Goede resultaten
De proef geeft goede resultaten. In veel gevallen bleek doorverwijzing naar het ziekenhuis niet nodig. De patiënt hoeft dus niet voor behandeling naar het ziekenhuis en kan sneller en dicht bij huis terecht voor de juiste zorg.
Huisartsen en patiënten zijn positief over de proef. Henk Schers, van huisartspraktijk Thermion Lent en mede-initiatiefnemer van de pilot: “De proef is nog niet helemaal afgerond, maar de eerste geluiden zijn positief. De huisartsen zijn tevreden, en vonden het leerzaam om van meerdere specialisten advies te krijgen en toch de teugels in eigen hand te houden. Een eerste voorzichtige analyse lijkt in de richting te wijzen van minder verwijzingen en meer verwijzingen naar de juiste plek, maar dat kan natuurlijk pas na langere tijd definitief worden bepaald. De huisartsen waren in elk geval zo enthousiast dat ze na de pilotperiode gewoon op deze manier verder wilden gaan.”
Ook patiënten reageerden positief. Inge Nobacht, een deelnemende huisarts, legt uit aan patiënten dat ze “een panel van specialisten om advies gaat vragen”. Die zijn dan verbaasd dat dat kan. “Ze kunnen dat natuurlijk erg waarderen.” Een van de patiënten: “Het was fijn om advies van deskundigen op de achtergrond te krijgen. De echo heeft duidelijkheid gegeven en daarna kwam ik snel bij de goede specialist terecht.”
Menzis ondersteunt de proef
Menzis heeft de zorgaanbieders geholpen om dit project samen uit te voeren. Het past bij de visie van Menzis op digitale zorg. Om alle mogelijkheden samen met de zorgaanbieders te onderzoeken, wordt de proef voor een langere periode verlengd.
Meer informatie over de app voor huisartsen is te vinden op de websites van Prisma en Siilo.