Soms lukt het langere tijd niet om de zorgpremie, het eigen risico of de eigen bijdrage te betalen. We hebben een zorgsysteem dat iedereen toegang geeft tot de beste zorg en gebaseerd is op solidariteit. Samen betalen we de kosten voor zorg, voor iedereen. Menzis gaat daarom zo snel mogelijk in gesprek met mensen als het niet lukt om de premie te betalen om ze te helpen met hun schulden.
Nederland telt 230.000 mensen die hun zorgpremie niet betalen. Daarvan zijn er ongeveer 36.000 verzekerd bij Menzis. Er zijn verschillende persoonlijke redenen waardoor mensen hun premie niet betalen. Wouter Weyenborg, manager Creditmanagement: “De een ligt in een scheiding en verliest de grip op z’n financiën. De ander heeft gezondheidsproblemen en heeft geen energie meer om z’n rekeningen te betalen. Weer een ander is z’n baan kwijt en heeft ineens veel minder te besteden.”
Samen in gesprek
Menzis probeert snel in gesprek te gaan met mensen die hun premie niet betalen. Linda Cagri, Senior Creditmanagement; “Als we een betalingsachterstand signaleren, gaan we zo snel mogelijk in gesprek. We willen helpen met een schappelijke regeling, waarbij je je schulden kunt afbetalen. Als dat lukt, nemen we contact op met het Centraal Administratie Kantoor (CAK), zodat je niet meer geregistreerd staat als iemand die een betalingsachterstand heeft. Je betaalt dan ook geen boete meer.”
Haalbare oplossing
Linda zegt dat Menzis deze mensen bij de hand neemt, en dat zij vaak blij zijn met de hulp van hun zorgverzekeraar: “Mensen vinden het fijn dat we meedenken over een oplossing. En dat ze niet worden overstelpt met aanmaningen en dat we niet dreigen met de deurwaarder. Soms adviseren we een bewindvoerder aan te stellen als het allemaal niet meer zo lukt met de financiën. We informeren over de mogelijkheden om de schuld met maandelijks kleine bedragen af te lossen. Samen zoeken we naar een oplossing die haalbaar is. Soms zie je dat iemand wel € 150 per maand wil aflossen, maar dat eigenlijk niet kan met een klein inkomen. Dan beschermen we die persoon tegen z’n eigen goede wil. We spreken dan een kleinere maandelijkse aflossing af voor een langere periode.”
Betalingsachterstand, wat nu?
Heeft u een betalingsachterstand en bent u bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) aangemeld? Neem dan contact op met de Klantenservice van Menzis via 088 222 40 40 en geef aan dat u bent aangemeld bij het CAK.
Voordelen van een betalingsregeling bij Menzis
Iemand die 6 maanden lang geen premie betaalt, wordt aangemeld bij het CAK. Vanaf dat moment int het CAK de zogenoemde ‘bestuursrechtelijke premie’ voor de Basisverzekering (€ 136,67 per maand). De zorgverzekering bij Menzis blijft gewoon actief. Op de website van het CAK leest u wat het CAK precies doet. Een betalingsregeling heeft veel voordelen:
• u betaalt aan het CAK geen ‘bestuursrechtelijke premie’ meer;
• u hoeft ook geen boete meer te betalen;
• u betaalt maandelijks een bedrag voor aflossing van uw schuld;
• Menzis berekent geen administratiekosten;
• Menzis vraagt geen rente over uw schuld;
• u krijgt weer zelf de zorgtoeslag van de Belastingdienst;
• als u uw schuld aan Menzis heeft afbetaald, vragen wij of het CAK u definitief afmeldt als iemand met een betalingsachterstand.