Op 19 maart ondertekenden zorgverzekeraars, woningcorporaties, energiebedrijven, waterbedrijf, Belastingsamenwerking Rivierenland en gemeente Tiel een convenant voor samenwerking bij het vroegtijdig signaleren van schulden.
Tiel schaart zich hiermee in een reeks van gemeenten die afspraken maken om te voorkomen dat inwoners in de financiële problemen raken. Snelle hulp bij schulden kan veel ellende en maatschappelijke kosten besparen.
Inzichtelijk en stabiel
In Tiel worden jaarlijks zo'n 280 huishoudens door medewerkers van schuldhulpverlening geholpen bij het oplossen van financiële problemen. Vaak is de schuld dan al zodanig opgelopen dat de inwoners zelf geen uitweg meer zien. Tiel wil voorkomen dat mensen in deze situatie terechtkomen en biedt hulp bij beginnende betalingsachterstanden. Dit gaat Tiel doen door achterstanden op vaste lasten naast elkaar te leggen en mensen die rekeningen hebben openstaan bij twee of meer organisaties, actief te benaderen. Zo helpt de gemeente om de financiële situatie inzichtelijk en stabiel te krijgen.
Vroegtijdig signaleren belangrijk
Volgens het NIBUD (Kans op Financiële problemen; 2016) loopt 40% van de huishoudens in Nederland achter met het doen van betalingen. Op de schaalgrootte van Tiel (41.500 inwoners) zijn dit ongeveer 16.500 inwoners. Om te zorgen dat we mensen ook echt kunnen helpen, is eerder dit jaar budgetbeheer van start gegaan. Daarnaast worden afspraken gemaakt met lokale partners over doorverwijzing bij (meervoudige) problematiek.
Voldoen aan wet- en regelgeving
Voor het uitwisselen en verwerken van gegevens over betalingsachterstanden kiest Tiel voor de Vindplaats van Schulden (VPS) van BKR. VPS én een dergelijk convenant met partners zijn al op diverse plaatsen in het land succesvol geïmplementeerd. Hierbij wordt er gewerkt binnen de juridische kaders van wet- en regelgeving, zoals de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening en specifieke regels waar de partners zich aan moeten houden.
Schulden voorkomen
"Met dit project willen we schulden zo veel mogelijk voorkomen en juist in een zo vroeg mogelijk stadium signaleren. Op die manier kunnen we eenduidige, passende ondersteuning en schulddienstverlening aanbieden. Persoonlijk contact bij beginnende betalingsachterstanden werkt preventief. Zo proberen we om verdere escalatie, en daarmee problematische schuldsituaties, vóór te zijn. Het vroegtijdig aanpakken van de oorzaken van wanbetalingen vergroot de kans op een structurele oplossing", aldus Wouter Weyenborg, manager Creditmanagement & Polis bij Menzis.