Het volgt op een periode die voor onze afdeling sowieso hectisch is. November en december (met een uitloop naar januari) zijn traditiegetrouw de drukste maanden van het jaar. Tijdens dit zogenoemde Jaarwerk krijgen we bij Zorgadvies heel veel vragen over de zorg in het nieuwe jaar.
Met én voor mensen
Regelmatig stellen mensen in mijn omgeving me de vraag: ‘Hoezo kun jij geen vrij nemen in november en december? Of in heftige tijden zoals nu? Wat doe je dan voor werk?’ Nou, ik ben zorgadviseur bij Menzis. Dagelijks help ik klanten telefonisch bij vraagstukken die met de zorg te maken hebben.
‘De hele dag aan de telefoon … Is dat niet saai?’ Nee, maar dan ook volmondig néé. Werken met mensen is voor mij nooit saai. De afgelopen wintermaanden én de bizarre start van deze lente zijn voor veel verzekerden niet zonder zorgen geweest. Mooi is het dan dat ik daarin kan ondersteunen. Denkend in mogelijkheden en helpend om gedachten en emoties te ordenen. Kan ik situaties oplossen? Nee, niet altijd. Kan ik situaties verbeteren? Nee, niet altijd. Wat ik wél kan: meedenken, signaleren, de weg wijzen én luisteren.
Wetten en regels uitgelegd
Hoe leg ik bijvoorbeeld aan iemand uit, die zenuwpijnen heeft en de wanhoop nabij is, dat wachten op een behandeling toch écht de beste oplossing is? Hoe kaart ik een extra probleem aan bij een oudere niet-mobiele man die versneld een MRI kan ondergaan: want hoe maakt hij de reis naar het ziekenhuis? Hoe vertel ik dat er bij de indicatie van incontinentiemateriaal niet standaard rekening wordt gehouden met iemand van middelbare leeftijd, die thuis wil sterven? Of hoe help ik iemand in het buitenland, wiens vlucht naar Nederland door corona is geannuleerd, aan de juiste medicijnen?
Ik probeer dus vooral de wet- en regelgeving te ontrafelen voor onze klanten. Vaak duidelijke, maar soms starre regels. En toen kwam eind vorig jaar op de radio onze reclame voorbij: ‘Mens, wat ben je mooi’. Net na een aangrijpend gesprek over die regeltjes. Ik moest wel even slikken.
Bedankt!
Gaaf is het als verzekerden terug laten horen dat hun uitdagingen zijn opgelost. Zo belde degene met de zenuwpijnen, op ons advies, naar zijn arts. Die bekeek de scan en beoordeelde dat er toch sprake was van urgentie en een spoedoperatie dus nodig was. Voor de oudere man hadden we contact met zijn arts. Deze regelde een ambulance, zodat de man dezelfde dag nog onder de MRI kon gaan. Bij het incontinentiemateriaal is door de specifieke situatie een uitzondering gemaakt op de regels. En de reiziger met verlaagde weerstand blijft - in overleg met zijn arts - in het buitenland, totdat corona is geluwd. Maar wel mét de juiste medicatie.
Tja, geen vrije dag in november, december en nu. Maar hoe fijn is het om onze klanten stappen verder te kunnen helpen. Dus bedankt, mooi mens. Bedankt dat je mijn werk zo waardevol maakt. Wees zuinig op jezelf en je naasten; helemaal in tijden als deze. En weet mij en mijn collega’s te vinden. Want we staan je heel graag met raad en daad terzijde.