Samen de draad oppakken
Bij de afdeling Zorgadvies van Menzis voeren we ook dagelijks gesprekken, maar dan met mensen die zorg nodig hebben. En die gesprekken raken soms dieper dan je verwacht. Het leven van de mensen die contact opnemen, staat vaak op zijn kop en is onderbroken door een nare aandoening of gezondheidsprobleem.
Ze worden graag geholpen om zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Maar ook om lastige wetgeving, complexe regels of onbegrijpelijke procedures te doorgronden. Want, o, wat zit het gezondheidszorgstelsel ingewikkeld in elkaar. Als zorgadviseurs leggen we het uit, ontrafelen we het probleem, zorgen we voor een oplossing of zoeken we naar passende zorg.
Begrip voor pijn en verdriet
Een poosje geleden belde een jonge vrouw naar Zorgadvies. Op de achtergrond luisterde haar partner mee. Ze kennen elkaar al jaren en hopen vurig een kindje te krijgen. En steeds is de teleurstelling groot als blijkt dat een zwangerschap niet tot stand komt. Zo langzamerhand glijden ze in het traject van vruchtbaarheidsbehandelingen.
Nu willen ze weten waarvoor ze verzekerd zijn, of ze bij een kwalitatief goede kliniek terecht zijn gekomen en of we de trajecten voor hen vergoeden. De zorgadviseur staat hen geduldig te woord. Ze begrijpt de pijn en het verdriet, die stilletjes in het gesprek sluipen. Ze vertelt waar het stel rekening mee moet houden, en dat de kliniek gecontracteerd is en goede zorg biedt. Tot slot wenst ze hen veel sterkte toe en plant een vervolgafspraak in.
Fantastisch nieuws
Ik zit tegenover mijn collega, als ze voor de tweede keer contact heeft met het stel. Voorzichtig vraagt ze hoe het gaat en of de behandeling goed verloopt. Ze hapert, het valt stil, het gesprek stokt. Ik begrijp dat het ook aan de andere kant van de lijn even stilvalt.
Mijn collega schakelt in haar hoofd, draait haar gezicht weg en lacht. Het hoge woord is eruit en mijn collega reageert opgetogen: “Gefeliciteerd! Dus dat is allemaal heel pril; niemand weet het nog? Nu 6 weken zwanger en wat bijzonder dat u dit met mij deelt. Fantastisch.”
Waardevol contact
Ik kon even niet door met mijn werk, leunde met verwondering achterover en keek om me heen. Wat waardevol dat we zo persoonlijk met onze klanten mogen optrekken.
In mijn tuin overdenk ik in alle rust dit gesprek van de dag. Op de achtergrond hoor ik het baby’tje kraaien, van de buren aan de andere kant. Ik denk ik aan mijn eigen kleinkinderen. Wat geniet ik van dit prille begin.
Voetnoot: Elke zorgverzekeraar biedt - in het kader van zorgplicht - zorg- of wachttijdbemiddeling aan. Bij de afdeling Zorgadvies vragen we in ons contact met de klant uitsluitend de informatie die we nodig hebben voor advies of bemiddeling. Deze persoonlijke gezondheidsgegevens leggen we vast in een applicatie die alleen de zorgadviseurs gebruiken.