De eerste keer dat ik mijn oma zie verschijnen op het scherm van mijn telefoon, trekt ze het ‘kastje’ van mijn vader dicht tegen zich aan. Waardoor alleen nog haar zachtroze trui in beeld is. Na een tijdje lijkt ze het te begrijpen. Ze verzucht dat de techniek voor niets staat, maar kletst er vervolgens vrolijk op los. Aan het eind van ons gesprek drukt ze een kus op het scherm. Ver weg, maar toch samen.
Contact; ook tijdens corona
Het is de prille lente van 2020. Mijn oma zit in een vergevorderd stadium van haar dementie. Bezoek is in deze tijd van corona niet mogelijk, maar beeldbellen via het verpleeghuis wél. Helaas snapt mijn oma er nog maar weinig van. Met verbaasde en verwarde blik tuurt ze naar het scherm. Een gesprek zoals vroeger zit er niet meer in.
Maar wat ben ik blij voor al die andere grootouders die via ‘kastjes’ hun kinderen of kleinkinderen kunnen zien en horen. Want of je nu wel of geen langdurige zorg nodig hebt, contact is fijn.
Vragen zonder antwoord
De impact van het coronavirus is groot. Dat merk ik in mijn privéleven, maar ook in mijn werkbestaan. Als adviseur Klantperspectief1 bij het zorgkantoor van Menzis hou ik me bezig met de vragen die mensen in de langdurige zorg hebben. Ik zorg ervoor dat de antwoorden daarop in begrijpelijke taal in onze brieven en op onze website staan. En ik voorzie onze collega’s van Zorgadvies2 van de juiste en actuele informatie, zodat zij die onze klanten via de telefoon kunnen geven.
Dat is in deze tijd extra belangrijk. Tegelijkertijd is het complex. Want hoe reageer je op vragen over de onzekerheid die mensen hebben? Kan iemand nu bijvoorbeeld nog opgenomen worden in een verpleeghuis? En welke mogelijkheden zijn er om langdurige zorg thuis te krijgen? Er zijn veel vragen, er is veel informatie en soms zijn er nog geen antwoorden. Ook ik heb tenslotte geen antwoord op de vraag wanneer ik mijn oma weer verantwoord kan bezoeken.
Creatieve oplossingen
De coronacrisis heeft ook een andere, mooie kant. Ik krijg energie van de initiatieven die er ontstaan voor nieuwe vormen van zorg en contact. Zoals online dagbesteding met creatieve, muzikale workshops en geheugentrainingen. Of digitale zorg op afstand, apps die je eraan herinneren om je medicijnen in te nemen, en tools om contact met de buitenwereld te hebben. Het beeldbellen bijvoorbeeld.
Ik hoor weer de stem van mijn oma in 2015, die verzucht dat de techniek voor niets staat. Met de online oplossingen anno 2020 lukt het me niet meer om contact met haar te krijgen. Maar ik weet dat ik haar blij kan maken met een kaartje. Handgeschreven. Net als vroeger. Ver weg, maar toch samen.
1In een volgende blog vertel ik graag meer over mijn werk als adviseur Klantperspectief bij ons zorgkantoor (dat de langdurige zorg regelt voor alle inwoners van de regio Arnhem, Groningen en Twente; verzekerd of niet-verzekerd bij Menzis).
2Benieuwd naar de wereld van onze zorgadviseurs? Lees eens de kijkjes in de keuken van collega Jolice van de Peppel.