(Online) uitdagingen te over
Mijn collega’s en ik - van het team Gemeenten* - zoeken hen in de ‘normale’ wereld juist op. Elk jaar in december organiseren we bij gemeenten inloopspreekuren, zodat deze inwoners op een vaste dag kunnen binnenlopen. Met hun vragen over de gemeentepolis GarantVerzorgd, of voor hulp bij het afsluiten van hun zorgverzekering. Maar afgelopen jaar dus niet.
Door corona konden we niet naar gemeenten afreizen voor onze inloopspreekuren. En daarom bedachten we een andere manier: een digitaal spreekuur waarvoor inwoners zelf een afspraak inplanden. Dit klinkt goed (en dat was het ook), maar helaas werd het niet voor iedereen makkelijker. Want een groot deel van hen is digitaal niet vaardig. Bijvoorbeeld omdat ze het spannend vinden om online iets te regelen. Of omdat ze niet weten hoe het internet werkt. Of omdat ze geen computer of laptop kunnen betalen. Of omdat ze niet eens wifi hebben.
Op de gemeenten en hun maatschappelijke instanties deden we dus ook een dringend beroep. We vroegen hen om mee te denken over hoe we de inwoners konden bereiken. En om zelf met hen in gesprek te gaan over het aanbod van de gemeentepolis. Maar tegelijkertijd wisten we dat er van de gemeenten al heel veel gevraagd werd. Door COVID-19, het vuurwerkverbod, de toenemende armoede onder inwoners. Tja ...
Soms is afstand ook fijn
Zelf ben ik sinds 16 maart vorig jaar niet meer op kantoor geweest en vergader ik alleen maar via Teams of de telefoon. Dat was best even wennen. Ik ben namelijk niet zo’n beller. Een onbeperkt-bellen-abonnement is aan mij niet besteed, want ik spreek liever gewoon met mijn familie of vrienden af. Maar nu zie je mij continu met van die draadjes uit mijn oren. Het is een nieuw soort sieraad geworden. Soms merk ik pas tijdens het koken dat ik ze nog in heb.
Door al dat gebel heb ik mijn collega’s wel beter leren kennen. Het gekke is dat we dankzij het thuiswerken ineens allemaal gelijk zijn. We zitten immers met z'n allen in hetzelfde schuitje, inclusief de uitdagingen die het thuiswerkbestaan met zich meebrengt. En dat schept een band. Dus afstand brengt ook voordelen.
Maar dat is nog steeds anders voor sommige mensen met een minimuminkomen. Vooral voor de inwoner die moeite heeft met lezen en schrijven, en voor wie de materie van de zorgverzekering dus lastig te begrijpen is. Misschien sta je er zelf niet bij stil, maar een zorgverzekering sluit je voor een heel jaar af. En natuurlijk wil je dat zo veel mogelijk zorgkosten worden vergoed. Terwijl je van tevoren niet precies weet welke zorg je nodig hebt. Ziekte laat zich vaak niet voorspellen. Daar is corona het beste voorbeeld van.
Weer dichterbij in 2021
Mijn team staat er wél bijna elke dag bij stil. Wij hebben hart voor onze doelgroep. Het liefst nemen we de inwoners bij de hand en helpen we hen tot alles duidelijk, goed en op maat geregeld is rondom hun zorgverzekering. Vorig jaar hebben we onze vergoedingenwijzer simpeler gemaakt. Moeilijke termen zijn vervangen door gangbare woorden. Behandelingen hebben we geclusterd en verduidelijkt met een plaatje.
Een mooi voorbeeld: zorg voor vrouwen. Met daarin de vergoedingen voor onder meer kraamkosten en de overgangsconsulent. En 2 extra rijtjes waarin staat of een bepaalde behandeling van invloed is op het eigen risico of op de eigen bijdrage. Want dat weet toch bijna niemand?
Ondanks dat we in 2020 niet fysiek aanwezig konden zijn in gemeenten, zijn dit de kleine fijne verbeteringen. Toch voel ik de behoefte om hier een boodschap achter te laten, speciaal voor onze doelgroep. ‘U zag ons de laatste tijd even wat minder, maar - als het kan - staan we dit jaar weer letterlijk naast u. Dat beloven wij. En we willen niets liever.’
*Team Gemeenten hoort bij het grote team Zakelijk. Gemmie en haar collega’s werken samen met gemeenten en werkgevers aan een goede collectieve zorgverzekering voor minima en werknemers.