De V&VN heeft aangegeven dat meer dan tweederde van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten structureel problemen ondervindt bij het aanvragen of bestellen van medische hulpmiddelen.* Vooral in spoedsituaties ervaren zij vaak tekorten. Dit is een ongewenste situatie voor zowel patiënten als hun zorgverleners. Wij delen deze zorg en staan open voor een gesprek over hoe we dit kunnen verbeteren.
Hoe is het bij Menzis georganiseerd?
De levering van de meeste medische hulpmiddelen kunnen van tevoren goed worden gepland. Menzis heeft dit geregeld via diverse leveranciers van medische hulpmiddelen. Aangezien er een breed scala aan medische hulpmiddelen bestaat, waarvan sommige zeer gespecialiseerd zijn, geven wij de voorkeur aan (gespecialiseerde) hulpmiddelenleveranciers.
Voor spoedgevallen kunnen huisartsen een eigen voorraad aan hulpmiddelen aanleggen en onderhouden. Zodat ze niet misgrijpen en direct kunnen handelen. Deze voorraad hulpmiddelen kunnen ze bestellen bij de hulpmiddelenleveranciers en apart declareren. Op deze manier willen we zorgaanbieders en onze klanten in spoedsituaties ontlasten en zoveel mogelijk voorkomen dat zorgaanbieders misgrijpen.
Palliatieve kit
Een manier om de zorg in spoedsituaties voor palliatieve patiënten beter te regelen is de Palliatieve kit. Dit is een box met middelen die bij de cliënt thuis neergezet wordt voor wanneer deze in de terminale fase komt. Hierdoor kan er snel gehandeld worden wanneer de situatie verslechtert of er een acuut probleem optreedt. De kit wordt op voorschrift van de huisarts gereed gemaakt door de apotheek en geleverd op een planbaar moment. Zo zorgen we ervoor dat de wijkverpleegkundige alle aandacht heeft voor de cliënt gedurende de stervensfase.
Vergoeding palliatieve kit
Om in aanmerking te komen voor vergoeding van de kit stellen we als voorwaarde dat thuiszorginstellingen, huisartsen en apothekers regionaal afspraken maken over het aanvragen, afleveren en beheren van de palliatieve kit. Het samenwerkingsprotocol zoals op de website van Carend staat kan hierbij als basis dienen. Apothekers die onderdeel zijn van een regionale samenwerking en in het bezit van een overeenkomst Overige Hulpmiddelen 2024 kunnen het addendum aanvragen. Samen met een overzicht van de aangesloten apotheken kunt u de aanvraag indienen via het contactformulier op onze website.
In gesprek
In onze zorginkoop van medische hulpmiddelen streven we naar zowel een effectieve oplossing voor de klant/patiënt als een doelmatige inzet van de hulpmiddelen. Hiervoor stellen we heldere afspraken op met onze leveranciers en evalueren we deze regelmatig. We zullen de bevindingen van het onderzoek van V&VN grondig bestuderen en bespreken met onze leveranciers. We zijn benieuwd naar concrete aanbevelingen van zorgaanbieders over waar we gezamenlijk verbeteringen kunnen aanbrengen. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier. Op die manier kunnen we gezamenlijk de zorg voor onze klanten nog beter organiseren.
* Lees meer op de site van V en V