Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) gaat de komende jaren het ziekenvervoer voor Menzis uitvoeren. De partijen hebben een contract voor ten minste 5 jaar getekend, dat per 1 januari 2022 ingaat.
Het werkgebied voor het contracteren van ziekenvervoer is verdeeld in vier percelen. ZCN wordt in deze vier percelen de contractpartij voor Menzis. De ritten worden uitgevoerd door meer dan 100 lokale of regionale vervoerspartners. ZCN coördineert alle ritten. Het grootste gedeelte van de partners voeren het ziekenvervoer van Menzis al uit. Voor de meeste van onze verzekerden betekent dit dat zij in 2022 mogelijk door hetzelfde taxibedrijf vervoerd gaan worden. ZCN biedt keuzevrijheid en verzekerden kunnen eigen (andere) lokale vervoerspartners bij ZCN aandragen.
Tevreden
Beide partijen stellen blij te zijn dat ze de komende jaren gaan samenwerken. “We hebben een succesvol inkooptraject doorlopen en zijn zeer tevreden met de uitkomsten”, zegt Johan Schotsman, zorginkoper bij Menzis. ZCN wil de komende jaren samen met Menzis en andere stakeholders blijven werken aan het verbeteren en vernieuwen van het ziekenvervoer met als doel het nog efficiënter te maken, meer gemak voor de klant realiseren en een hogere klanttevredenheid.
De klant centraal
“Wij zetten de reiziger centraal en bieden een innovatief zorgaanbod op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid, betaalbaarheid en tijdigheid”, aldus Marlies Meesters, directeur van ZCN. Daarbij wil ZCN veel aandacht besteden aan de communicatie met bijvoorbeeld mantelzorgers en zorginstellingen. Als voorbeeld wordt hierbij onverwachte verkeershinder genoemd, waardoor een verzekerde te laat dreigt te komen bij een afspraak. De vervoerder stelt dan contact op te nemen met de instelling zodat de zorgverlener weet dat de verzekerde onderweg is.
ZCN richt een noodnummer op voor zorginstellingen, zodat ze altijd bereikbaar zijn in het geval van calamiteiten en besteedt veel aandacht aan de afhandeling van eventuele klachten. Ze hebben uitgebreide plannen voor het behouden en verder verbeteren van de klanttevredenheid en kiezen voor een proactieve aanpak bij onder andere herhalingsklachten.
Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid wil de vervoerder ook duidelijke stappen gaan zetten. “Wij sluiten ons aan bij de visie die Menzis heeft op duurzaamheid. Zo zal ZCN binnen vijf jaar 100 procent van de ritten voor Menzis volledig emissievrij uitvoeren”, aldus Schotsman. Ook wil ZCN gaan voor een 10 procent lagere CO2-uitstoot. Ter compensatie van de uitstoot die nog wel wordt gemaakt, wil de vervoerder zich aansluiten bij lokale duurzame initiatieven die een positieve impact hebben op mens, omgeving en de planeet.
Menzis liet in de beoordeling de kwaliteit van de geleverde zorg zwaar meewegen. De prijs speelde een beperktere rol.
Implementatie en communicatie
De komende maanden gaan ZCN en Menzis samen aan de slag met het inregelen van het nieuwe vervoersysteem, zodat de kwaliteit van het ziekenvervoer wordt voortgezet. Hierbij is het van groot belang dat ZCN en Menzis verzekerden die gebruik blijven of gaan maken goed en op tijd informeren. Verzekerden worden later dit jaar geïnformeerd over hoe en wanneer ze straks ritten kunnen plannen voor 2022. Ook zorgaanbieders en andere stakeholders, zoals patiënten- en belangenorganisaties worden natuurlijk op tijd ingelicht over wat het nieuwe vervoersysteem voor hen gaat betekenen.