Met je klacht naar de huisarts die dan doorverwijst naar het ziekenhuis, terwijl dat achteraf misschien niet nodig was. Daar wordt de patiënt niet blij van, en de arts zelf ook niet. Steeds meer huisartsen gebruiken het Prisma-netwerk in de app van Siilo, waardoor zij minder vaak (tot 30%) hoeven door te verwijzen.
Prisma is een innovatie (een community waar medische professionals kennis en expertise met elkaar delen), die netwerkgeneeskunde op grote schaal in Nederland mogelijk kan maken. Menzis vergoedt het abonnement voor huisartsen in al haar regio’s.
Via Prisma wordt de patiënt zo goed mogelijk geholpen en reist hij niet voor niets van arts naar arts. Daarnaast geldt er voor een huisartsbezoek geen eigen risico, maar voor een ziekenhuisbezoek wel. Prisma stelt de huisarts in staat zo gericht mogelijk te helpen. In een beveiligde omgeving krijgt de huisarts advies over casuïstiek door ziekenhuisspecialisten. “Zo wordt sneller bepaald of patiënten direct geholpen kunnen worden, of dat zij voor hun klacht echt bij het ziekenhuis moeten aankloppen. Circa 30% van de onnodige doorverwijzingen wordt hiermee voorkomen. Als patiënten wel doorverwezen moeten worden, kan dat dankzij het Prisma-netwerk ook een stuk gerichter”, aldus Paul Koning, orthopeed en oprichter van Prisma.
“De eerste 4.000 consulten zijn onderzocht door een team van huisarts-onderzoeker Marco Blanker (UMCG). Hieruit blijkt dat zeker de helft van de casuïstiek die gepost is in Prisma, gaat over patiënten voor wie NHG-standaarden geen oplossing bieden. Zij zouden anders dus snel tussen wal en schip vallen. Hieruit blijkt dat Prisma ook echt bijdraagt aan de kwaliteit van de eerstelijnszorg.”
Daarnaast merkt Paul Koning uit reacties van huisartsen dat zij gerichter en meer onderbouwd doorverwijzen, omdat zij zich zekerder voelen van de verwijzing. “Je krijgt als huisarts vaak maar weinig met sommige ziektebeelden te maken. Dan helpt het enorm om directe toegang tot een netwerk aan artsen met verschillende specialisaties te hebben. Het zorgt voor zekerheid en vaak ook beter onderbouwde verwijsbrieven met meer relevante informatie over de patiënt en zijn ziektebeeld.”
'Fijn om zo laagdrempelig en snel meerdere leerzame en multidisciplinaire inzichten te krijgen van specialisten. Prisma gebruik ik met name wanneer ik advies wil over passend beleid. Meestal post ik nog tijdens het consult.'
Caroline Nierkens, praktijkhoudend huisarts, Hoog-Keppel
Prisma is 2 jaar geleden gestart, heeft een succesvolle pilotfase doorlopen en wordt nu bij meerdere huisartsengroepen in onze regio’s geïmplementeerd. Het beslaat inmiddels 36 specialismen. Meer dan 150 specialisten leveren in 20 multidisciplinaire teams input op meedenkconsulten die de inmiddels 500 deelnemende huisartsen aandragen. Circa 600 huisartsen hebben nu nog een meeleesversie. Prisma is onderdeel van Siilo, de grootste veilige messenger-service voor de zorg in Europa.
'We hebben allemaal de richtlijnen, maar een groot deel van de patiënten valt tussen wal en schip. Prisma is wat dat betreft een snoepwinkel voor huisartsen. Je vindt er kennis en expertise in alle kleuren en smaken.'
Babak Ahmadi, Waarnemend huisarts, Driel
Netflix-model in de zorg
Menzis is met Prisma een 3-jarig partnerschap aangegaan, zodat Prisma verder ontwikkeld kan worden en meer huisartsen en medisch specialisten zich kunnen aansluiten. Zo kunnen meer patiënten direct door hun huisarts geholpen worden. Uniek aan de afspraak is de bijzondere financieringsvorm: huisartsen nemen de app af als een soort abonnement. “We zijn zo, zeg maar, het Netflix-model in de zorg”, licht Paul Koning toe. “Dat is binnen het zorgdomein redelijk uniek: daar zijn we gewend om af te rekenen per behandeling. Menzis en Prisma zetten zo echt een enorme stap naar voren richting een eenvoudigere manier om huisartsenzorg te organiseren.” Menzis vergoedt dit abonnement vervolgens volledig aan de huisarts, waardoor het inzetten van dit middel wordt gestimuleerd.
Implementatie in 40 minuten
De insteek is dat de implementatie voor de huisartsengroepen en huisartsen zelf zo snel en eenvoudig mogelijk is. Paul Koning: “Als een huisartsengroep geïnteresseerd is, geven wij een webinar van 20 minuten. Daarin leggen we uit voor welke casuïstiek Prisma met name geschikt is en wat dit voor hen kan betekenen in de dagelijkse praktijk. Huisartsen die hierna geïnteresseerd zijn, hebben genoeg aan een vervolginstructie van weer 20 minuten. We merken dat huisartsen na een investering van in totaal 40 minuten direct aan de slag kunnen.”
Neem contact op bij interesse
Huisartsen kunnen ontdekken of Prisma bij hen past door het 30 dagen uit te proberen. Via deze link kunnen zij zich aanmelden. Regionale huisartsenorganisaties die meer willen weten, kunnen hier contact opnemen.
Betere zorg, lagere zorgkosten
Menzis is blij dat steeds meer huisartsen in de regio’s gebruikmaken van Prisma. Thomas Winter, projectmanager bij Menzis: “Om de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar te houden zijn grote veranderingen in het zorglandschap nodig. Prisma is een innovatie die helpt om deze verandering mogelijk te maken. De huisarts kent van alle zorgverleners de patiënt vaak het beste, en kan zijn kennis nu vermenigvuldigen met die van specialisten op afstand.
Naast toename van kwaliteit van zorg betekent het minder onnodige doorverwijzingen en daarmee minder kosten voor de patiënt, minder onnodig gereis en uiteraard lagere zorgkosten. Dit helpt op termijn de zorgpremie zo betaalbaar mogelijk te houden. Hier zijn ook ziekenhuizen bij gebaat, die de komende tijd veel uitdagingen hebben om planbare zorg te kunnen leveren in verband met het coronavirus. In tijden van wachtlijsten en beperkte capaciteit in de zorg is het belangrijk om met elkaar kritisch te blijven kijken naar waar het beter kan.”