Contact tussen arts en patiënt is essentieel om gezondheidsschade te voorkomen. Daarom heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een informatiekaart gepubliceerd die zorgaanbieders helpt om patiënten duidelijk te maken wat zij kunnen verwachten nu de reguliere zorg wordt afgeschaald.
Ook dit najaar benadrukt de NZa hoe belangrijk het is om bij gezondheidsklachten contact op te nemen met een (huis)arts of zorgverlener. Maar niet alle zorg kan op de gebruikelijke manier doorgaan.
De vernieuwde informatiekaart: 'Toegang tot zorg tijdens corona: hoe informeer ik mijn patiënten?' helpt zorgaanbieders om de juiste verwachtingen te scheppen en daarover ook helder te communiceren met patiënten. Zorgaanbieders kunnen de informatiekaart als leidraad gebruiken voor het aanpassen van de communicatie met patiëntgroepen.
De informatiekaart is tot stand gekomen in samenwerking met de Patiëntenfederatie, de Federatie van Medisch Specialisten en de Landelijke Huisartsen Vereniging, Zorgverzekeraars Nederland, het RIVM en het ministerie van VWS.