Het heeft absolute prioriteit voor alle patiënten met name bij ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid risico’s op besmetting zoveel als mogelijk te beperken naar advies van het RIVM. Tijdige en veilige zorg voor patiënten staat voorop.
Door de maatregelen die getroffen worden kunnen veel mensen momenteel niet naar hun zorgverlener. Zorgverzekeraars vinden het echter belangrijk dat ook de continuïteit van het leveren van de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) voor hun verzekerden gewaarborgd is. De gebruikelijke en meest optimale behandeling vindt face-to-face plaats, maar is gezien de huidige omstandigheden niet mogelijk. Zorgverzekeraars geven zorgaanbieders daarom de ruimte om GLI-zorg op een andere manier dan gebruikelijk aan te bieden.
Zorg op afstand
Zorg kan op afstand worden geleverd. Iedere aanbieder van een GLI-programma neemt zijn/haar eigen verantwoordelijkheid voor het anders inrichten van de te leveren zorg. Belangrijk is dat dit gebeurt met zo goed mogelijk behoud van de kwaliteit van de geleverde zorg. Zorgverzekeraars geven zorgaanbieders de mogelijkheden voor het inzetten van telefonische consulten of videoconsulten en digitale zorg, uiteraard alleen nadat de patiënt daar toestemming voor heeft gegeven en de veiligheid van de digitale zorg geborgd is.
Voor de periode van 1 maart 2020 tot het moment dat de landelijke richtlijnen/adviezen van de overheid en het RIVM niet meer van toepassing zijn, zijn er geen belemmeringen in de contractering om zorg op afstand te leveren. Zorgverzekeraars wijzen verwijzers (zoals huisartsen) er dan ook graag op dat zij in deze periode patiënten die die zorg behoeven nog steeds doorverwijzen naar een GLI-programma (Beweegkuur, CooL en SLIMMER).
Hierover is een brief verzonden door Zorgverzekeraars Nederland
In de brief staat tevens een overzicht van geschikte toepassingen om zorg op afstand te kunnen leveren.