Een sterke drive om écht iets te betekenen voor de klant. Dit is een van de conclusies die Stichting Gouden Oor trekt na haar audit eerder dit jaar bij Menzis. Het levert ons het tweede niveau van de Gouden Oor Erkenning op.
Verbinding met klant en partner
Volgens de auditor van Gouden Oor zoekt Menzis – sterker dan voorheen – bewust de verbinding met haar klanten, maar ook met partners zoals gemeenten en zorgaanbieders. “De zorgverzekeraar ziet voor zichzelf een rol weggelegd in haar kernregio’s. Hierbij gaat de organisatie zorgvuldig om met haar middelen en wil ze haar verzekerden vooral ook bereiken”, noteert de auditor in zijn verslag.
Hij vervolgt: “Medewerkers zoeken nadrukkelijk persoonlijk contact met de klant om samen te kijken naar oplossingen. Ontvangen feedback leidt tot betere en efficiëntere processen, waarover de klant wordt geïnformeerd.”
Klantwaardering stijgt
Stichting Gouden Oor onderzoekt elk jaar hoe ons luisterend vermogen is richting onze klanten. De Gouden Oor Erkenning niveau 2 is een mooi bewijs van onze inspanningen hiervoor.
Het maakt onder anderen Richard Wijnalda (manager Klachtenmanagement bij Menzis) erg trots. “Onze collega’s spelen in hun contact met de klant in op wat hij nodig heeft, in plaats van op wat hij vraagt. We gaan op zoek naar de vraag achter de klacht en bieden zo een passende oplossing voor het probleem. Dit verschil in onze dienstverlening resulteert in een fors toenemende klantwaardering. En niet onbelangrijk: het geeft ontzettend veel voldoening.”