Toezichthouders NZa, IGJ en Inspectie SZW slaan de handen ineen met het OM en zorgverzekeraars om misbruik, fraude en zorgverwaarlozing in de wijkverpleging te stoppen. Ze zijn gestart met toezichtacties bij bedrijven die wijkverpleegkundige zorg bieden.
Kwaliteit onder druk
Aanleiding voor de gezamenlijke actie is het aantal meldingen van fraude en misbruik in deze tak van zorg. Het gaat dan om te hoge declaraties voor zorg die soms niet eens geleverd wordt, terwijl cliënten die wijkverpleegkundige zorg wel nodig hebben. Deze kleine groep zorgaanbieders stelt de grote meerderheid die wel de juiste zorg levert en goed declareert, in een kwaad daglicht. Ze beschadigen het vertrouwen in zorgaanbieders.
De zorgverzekeraars en toezichthouders zien dat het eenvoudig is om een zorgorganisatie te beginnen. Hierdoor kunnen bestuurders die de fout zijn ingegaan, zonder veel problemen een nieuw bedrijf starten. Fraude, misbruik en zorgverwaarlozing zetten de kwaliteit en veiligheid van de zorg voor een kwetsbare groep cliënten onder druk. Daarom bundelen de toezichthouders en zorgverzekeraars de krachten om malafide zorgaanbieders in de wijkverpleging te stoppen. De komende maanden zetten ze de controles voort.
Effectieve controle
De samenwerking betekent in de praktijk dat alle deelnemende organisaties zorgwekkende meldingen, signalen en data onderzoeken met inachtneming van wet- en regelgeving. Ze controleren of de declaratiedata de meldingen bevestigen. Als dit zo is, bespreken de toezichthouders en zorgverzekeraars de melding en bepalen zij een strategie. Ze bekijken welke organisatie aan zet is voor een effectieve controle.
NZa: “We kunnen in de declaratiedata zien dat sommige zorgaanbieders veel meer uren declareren dan anderen. Daar kan een goede verklaring voor zijn. Bijvoorbeeld omdat een aanbieder zich specialiseert in zorg voor stervende mensen. Maar soms declareert een aanbieder meer dan 24 uur zorg per dag door dezelfde verpleegkundige. Dan wordt het tijd voor een controle.”
Aan zet
Draait het om correct declareren van zorg, dan zijn de zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) meestal aan zet. Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt toezicht op de kwaliteit en veiligheid van de zorg. Ook onderzoekt IGJ of de cliënt de zorg krijgt, die nodig is. De Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) controleert bedrijven op eerlijk, gezond en veilig werk. En de recherche Zorgfraude van de Inspectie SZW kan in opdracht van het Openbaar Ministerie (OM) een onderzoek starten als een zorgaanbieder mogelijk strafbare feiten heeft gepleegd.
IGJ: “Kwaliteit van zorg staat voor ons voorop. Veruit de meeste zorgaanbieders hebben dezelfde focus. Als we constateren dat aanbieders andere belangen hebben, moeten we krachtig optreden. Deze samenwerking helpt ons daarbij.”
In gesprek met cliënt
De afgelopen weken hebben verschillende toezichthouders controlebezoeken uitgevoerd. Ter plekke controleren ze dan de administratie en voeren ze gesprekken met de bestuurder van de organisatie. Ook spreken ze met cliënten om te beoordelen of de geïndiceerde zorg geleverd werd en of deze van goede kwaliteit is. De zorgverzekeraars hebben een grote enquête uitgezet onder hun verzekerden die zorg ontvangen bij deze aanbieders. De komende tijd wordt de opgehaalde informatie geanalyseerd.
Menzis: “Naast opvallende zaken in declaratiedata zijn vooral de signalen van verzekerden voor ons erg belangrijk. We nemen deze zeer serieus. Regelmatig ontvangen we meldingen dat er zorg wordt gedeclareerd, die niet geleverd is.”