Samen met GGZ-instellingen maakt Menzis afspraken om ruimte te geven de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Behandelaars zoals psychologen en psychiaters krijgen daardoor extra ruimte goede zorg aan patiënten te leveren. De vergoeding van GGZ-zorg voor de klant blijft hetzelfde, maar de kwaliteit gaat erop vooruit.
Het lijkt vreemd, maar toch is het vaak zo: zorg van betere kwaliteit is vaak goedkoper. Dat komt omdat als een patiënt beter wordt behandeld, er bijvoorbeeld minder vervolgzorg of medicatie nodig is. Tot nu toe worden GGZ-instellingen daar niet voor beloond in het Nederlandse zorgstelsel. Want als ze betere kwaliteit leveren, en er daardoor minder behandelsessies nodig zijn, lopen ze inkomsten mis. In de afspraken met de instellingen en Menzis verandert dat: de besparing die optreedt bij goede zorg, gaat voor het grootste deel terug naar de behandelaar. Daardoor wordt hij of zij beloond als de zorgkwaliteit voor de klant beter wordt.
Verzekerden van Menzis merken van de afspraken niets in hun vergoedingen. Wel wordt voor hun de kwaliteit van GGZ-zorg beter, omdat hun behandelaren daar financiële ruimte voor krijgen. Ook is het niet zo dat behandelingen alleen nog worden betaald als ze een goed resultaat hebben: ze worden altijd betaald, maar als de instelling de zorgkwaliteit verbetert, houden ze daar aan over.
“In de te maken afspraken staan uitkomsten van zorg die voor patiënten van belang zijn centraal”, legt Bas van Riet Paap, manager GGZ bij Menzis, uit. “Denk aan klachtvermindering, klanttevredenheid, reductie van wachttijden en het verbeteren van de kwaliteit van leven. De zorgaanbieders worden voor dát soort verbetering beloond in plaats van enkel het aantal behandelingen. Daarnaast worden de uitkomsten aan verbetertrajecten gekoppeld. waarbij de GGZ-specialisten elkaar helpen de zorg steeds verder te ontwikkelen.” Inmiddels hebben 18 GGZ-organisaties zich aangemeld voor deze werkwijze.
Meer waarde
Het inkooptraject voor angst en depressie kan op dit moment zo’n 35.000 verzekerden raken in heel Nederland, maar uiteindelijk kan iedereen met angst- of depressie klachten er baat bij hebben. Onder de enthousiaste GGZ-organisaties zit Volante, een samenwerking tussen GGZ Noord-Holland Noord, Lentis, Dimence en GGZ Eindhoven. Voorzitter Ernst Klunder: "Door samen en open te werken aan betekenisvolle uitkomsten voor de patiënt kunnen we meer dan ooit van waarde zijn. Wanneer professionals over instellingen heen bij elkaar in de keuken kijken, behandelingen vergelijken en van elkaar leren, kunnen we sneller en beter verbeteren. Dit is iets wat de patiënt én de zorg regionaal en landelijk ten goede komt."
Revolutie in de bekostiging van zorg in Nederland
Achter ‘waardegerichte zorg’ schuilt een revolutie van hoe de zorg in Nederland kan worden bekostigd. Eerder begon Menzis met uitkomstbekostiging voor hartzorg en voor heup-, knie- en cataract behandelingen. Door waarde van zorg centraal te stellen in plaats van het volume, komt er meer focus op kwaliteit. De uitkomsten van zorg gaan daardoor zwaarder wegen. “Verbetering van die uitkomsten belonen is goed voor de klant, voor de GGZ-sector én voor de premiebetaler”, aldus Van Riet Paap. “Als een GGZ-instelling het beter doet dan vooraf ingeschat, dan worden zij beloond. Daardoor wordt er betere zorg geleverd voor elke besteedde euro. Dat principe lijkt vanzelfsprekend maar tot dusver werkte het zorgstelsel niet zo.” Menzis ziet waardegerichte zorginkoop als de sleutel voor toekomstbestendige en betere zorg voor verzekerden.