Iedere dag de zorg voor borstkankerpatiënten een stukje beter maken. Dat is het doel van afspraken die zes Santeon-ziekenhuizen hebben gemaakt met Menzis en twee andere zorgverzekeraars (CZ en Multizorg).
Inzicht in de kwaliteit van borstkankerzorg voor ziekenhuizen onderling, zorgverzekeraars en patiënten. Om daarmee te blijven werken aan de verbetering van zorg voor borstkankerpatiënten. Dat is het doel van een bijzonder contract dat Menzis heeft afgesloten met Santeon, een ziekenhuisgroep van topklinische ziekenhuizen.
Santeon en Menzis zetten met de overeenkomst een belangrijke stap om in alle aangesloten ziekenhuizen voor alle patiënten de beste borstkankerzorg van Nederland te leveren.
Kwaliteit van borstkankerzorg en de continue verbetering ervan zijn leidend in de afspraken, waarvan het principe van Value Based Health Care uitgangspunt is. De deelnemende Santeon ziekenhuizen zullen inzicht geven in de onderlinge verschillen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aantal borstbesparende ingrepen, het aantal uitgevoerde operaties, wachttijden en ook doorlooptijden (de tijd die tussen een diagnose en de daaropvolgende operatie of therapie zit).
De beste prestatie van een bepaald onderdeel wordt vervolgens het doel waar de andere ziekenhuizen zich op richten. Klanten kunnen bovendien hun eigen afweging maken op basis van inzicht in de kwaliteit van zorg.
Winst voor de patiënt
Joris van Eijck, directeur Zorg bij Menzis, is blij met het contract.
Met dit soort afspraken doorbreken we de jaarlijkse rituele dans die zorgcontractering tot nu toe nog teveel is. Deze overeenkomst is een stimulans voor zorgaanbieders om de zorg iedere dag weer een stukje beter te maken. En zodat klanten op basis van inzicht in de kwaliteit van deze waardegerichte zorg hun eigen afweging kunnen maken.
“We kijken naar de uitkomst van onze behandeling voor de patiënt”, zegt chirurg-oncoloog Ron Koelemij van het St. Antonius Ziekenhuis.
Is er gezondheidswinst behaald? Is de kwaliteit van het leven van onze patiënt door onze zorg verbeterd? Dat is een volgende stap en voor ons van groter belang.
Value Based Healthcare als uitgangspunt
De verbetering wordt bereikt met behulp van Value Based Health Care-programma van Santeon, waar Menzis als enige zorgverzekeraar aan deelneemt. In dit programma wordt met een gestructureerde verbetercyclus de zorgkwaliteit steeds verder geüniformeerd en geoptimaliseerd. Deze aanpak zorgt in de Santeon ziekenhuizen al enkele jaren voor continue kwaliteitsverbetering.
“We zijn efficiënter gaan werken, leveren meer en meer maatwerk voor de patiënt en zien minder complicaties na een ingreep”, stelt Geranne Engwirda, lid van de raad van bestuur van het Catharina Ziekenhuis en bestuurslid van Santeon.
Het is al gewoon binnen Santeon dat een best practice van het ene ziekenhuis direct door een ander Santeon-ziekenhuis wordt overgenomen.
Ook (ex)patiënten nemen deel aan het programma. Samen met Santeon gaan we op korte termijn voor meer aandoeningen een soortgelijke afspraak maken.
Afspraken
Menzis en Santeon hebben afgesproken dat prijs en volume afhankelijk zijn van de geleverde zorgkwaliteit. Vooruitgang in kwaliteit wordt beloond, stilstand of achteruitgang levert nadeel voor het ziekenhuis op.
De Santeon-ziekenhuizen bieden zo’n 13% van de totale ziekenhuiszorg in Nederland aan en behandelen gezamenlijk jaarlijks bijna 2.000 patiënten met borstkanker. Naast Menzis heeft Santeon ook afspraken gemaakt met zorgverzekeraars CZ en Multizorg.