Strategiesessie met verschillende medewerkers uit de hele organisatie
‘Menzis faciliteerde het proces om een strategiesessie te organiseren. Myrthe Heijnen, senior adviseur bedrijfszorg bij Menzis, stelde voor om hiervoor een van hun providers, Inhealth, in te zetten. En dat bleek een goed idee. De samenwerking was heel plezierig. We begonnen met een startgesprek en daarna is er deskresearch gedaan. We hebben alle documenten die over vitaliteit gaan, over de schutting gegooid’, zegt Tjerk met een lach. Daarna volgde een strategiesessie. ‘Voorafgaand aan de strategiesessie heb ik de deelnemers het een en ander toegelicht over wat we al doen op het vlak van vitaliteit binnen onze organisatie. Zodat we daarop voort konden borduren. De strategiesessie moest vooral geen HR-feestje worden. We hebben medewerkers en leidinggevenden uitgenodigd vanuit verschillende organisatieonderdelen zoals Communicatie, Stadsbedrijven, Werk en Inkomen, Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH), de centrale ondernemingsraad (COR) en een trainee. Het was een mooi divers gezelschap. Het was goed dat er zowel ‘kantoormedewerkers’ als collega’s uit de uitvoering bij zitten. Je leert veel van elkaar. Je kunt bijvoorbeeld allerlei zaken op intranet zetten maar de belader op de vuilniswagen kijkt niet zo veel op intranet. Dat wisten we wel, maar het is goed om dat nog eens te horen. Als je wilt dat medewerkers meedoen aan activiteiten, moet je echt de leidinggevenden betrekken. De bijeenkomst was online maar dat ging prima. We kregen achteraf veel complimenten van de deelnemers over de sessie. Het werd strak begeleid.’
Het resultaat: geen lang document maar een mooi vormgegeven roadmap
‘Het resultaat is een roadmap, een mooie praatplaat. Geen saai en lang Word-document maar een mooi visueel weergegeven plan met suggesties. Waarin staat wat er goed gaat en wat beter kan. Gelukkig zitten we wel op de juiste koers. Aandachtspunten zijn een betere aansluiting bij medewerkers, hogere betrokkenheid van organisatieonderdelen en betere zichtbaarheid van de resultaten. Dus niet alleen evalueren maar deze evaluaties ook zichtbaar maken. De samenhang tussen LIJV, FIT en de paraplu’s is niet altijd even helder. Dat vonden we zelf ook al. We waren op zoek naar de juiste kapstok, het advies van Inhealth heeft ons geholpen hierin keuzes te maken.’
De volgende stap
‘Aankomende week bekijken we met een projectgroep welke stappen we gaan zetten en welke onderdelen van de roadmap we op korte termijn gaan oppakken.’
‘We gaan in ieder geval door met de LIJV-kalender. Maar we willen deze nog beter laten aansluiten op de behoeften van de medewerkers. Dat is een uitdaging met de 20 verschillende organisatieonderdelen die de gemeente Utrecht kent. Het idee is om activiteiten zoveel mogelijk samen met een organisatieonderdeel te organiseren. Je hebt dan meteen een goede toegang tot de interne communicatiekanalen van dat onderdeel én draagvlak. Onderliggend doel is ook om ambassadeurs te creëren binnen die onderdelen. Uiteraard blijven alle activiteiten voor iedereen toegankelijk. Een voorbeeld is het thema ‘slaap’, waarover we samen met de afdeling VTH een webinar organiseren. In deze afdeling zijn o.a. de BOA’s werkzaam die ook vaak avonddiensten hebben. Zij kunnen aangeven welke accenten er in dit webinar terug moeten komen. Het thema is interessant voor iedereen, maar je hebt het dan voorbereid met een groep die er sowieso baat bij heeft.’
Inzicht voor andere gemeenten
‘Ook al denk je dat dat je een prima beleid hebt staan, of dat je het gevoel hebt de pijnpunten wel in beeld te hebben; het is goed om iemand van buiten te laten meekijken. Om je blinde vlekken te ontdekken en inspiratie van buitenaf te krijgen. Het stimuleert collega’s om scherper feedback te geven als een dergelijk proces door een externe deskundige wordt begeleid. Het helpt je enorm om je richting te bepalen. En daarnaast is het leuk om meer collega’s te betrekken, je leert veel van elkaar. Voor ons was het een heel waardevol traject.’