Na de jaarlijkse periode waarin verzekerden van zorgverzekeraar kunnen veranderen, is het tijd om de eindbalans op te maken. Voor Menzis is dan de uitkomst dat het totaal aantal mensen dat bij Menzis is verzekerd, daalt met 47.000 mensen. Dat is even wennen, na jaren waarin het aantal verzekerden van Menzis juist fors is gestegen. Maar verrassend is die daling niet.
Dit jaar zaten de premies van de basisverzekering van Menzis (met name die van de Basis en Basis Vrij pakketten) aan de bovenkant van de markt. In 2016 was onze premie juist gunstiger en kozen veel mensen daarom voor Menzis. De aanvullende verzekeringen daarentegen zijn juist minder hard gestegen dan het gemiddelde in de markt.
Ons belangrijkste doel is om mensen te verzekeren van goede zorg, nu en in de toekomst. Om onze klanten altijd die zekerheid te blijven bieden, stellen we elk jaar een passende premie vast. Daarbij zetten we in op zo weinig schommelingen in de premiehoogte.
Als we ‘onder de streep’ geld overhouden, geven we onze klanten zoveel mogelijk terug, binnen de mogelijkheden van de veiligheidsmarges die we van, onder andere, de Nederlandse Bank moeten aanhouden.
Ruben Wenselaar
bestuursvoorzitter, Menzis
Dit jaar zien we dat minder mensen voor Menzis hebben gekozen, vanwege de premie. Natuurlijk vinden we dat jammer.
Maar als ik iets verder kijk, ben ik ervan overtuigd dat Menzis een solide fundament heeft gelegd om ons doel te bereiken: onze klanten blijven verzekeren van goede zorg.
Over de afgelopen 2 jaar zijn we met ruim 100.000 klanten gegroeid. Op 1 januari 2017 heeft Menzis ruim 2,2 miljoen leden.
Eenvoudiger aanbod
Menzis heeft als eerste verzekeraar in de markt, duidelijke stappen gezet in het vereenvoudigen van het productaanbod: Azivo is overgegaan in Menzis en er zijn een aantal producten uit de markt gehaald.